۱۳۹۳/۰۸/۰۴

معرفی دفتر

در راستای سیاستهای اصولی دولت نهم و دهم مبنی بر رسیدگی دقیق و به موقع به مسائل روستایی و جهت پیگیری راهبردهای ترسیم شده مطابق
برنامه های کشوری در سطح استان در نیمه دوم سال 1386 دفتر امورروستایی و شوراها به عنوان یک دفتر مستقل تشکیل و دفتر امور مناطق محروم در
آن ادغام گردید .

استان خراسان رضوی با گستره وسیع به عنوان بزرگترین استان در حوزه روستایی کشور شناخته می شود که در آن 3336 روستای دارای سکنه و 2526
شورای اسلامی روستایی و 2124 دهیاری، 69 شرکت تعاونی دهیاری،27 هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها در شهرستانها و یک هیئت
استانی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها از موادی است که بایستی توسط دفتر امور روستایی و شوراها راهبری و مدیریت گردد.

از سوی دیگر با نگاهی دقیق به تحولات چند سال گذشته خصوصاً در دولت خدمت گذار نهم و دهم مشخص می شود که سیاست اتخاذ شده در تدوین
برنامه های ملی انتزاع بسیاری از وظایف دستگاهها و واگذاری آن به دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستایی می باشد و اثرات آن بالتبع افزایش
وظایف و حجم فعالیت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری است که به عنوان نمونه برخی تحولات می توان بدین شرح اشاره کرد: تصویب و اصلاح
قانون شوراها و افزایش اختیارات دهیار و شورای اسلامی( سال 1386)، تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده و افزایش حدوداً چهار برابری منابع درآمدی
دهیاری ها( سال 1389)، اختصاص یک فصل در برنامه پنجم توسعه به امر توسعه روستایی و تشریح وظایف فراوان در آن برای دهیار به عنوان مدیر ارشد
روستایی ( سال 1389)، تعیین نهاد دهیاری به عنوان دستگاه اجرایی در قانون بودجه( سال 1390)، تنظیم تفاهم نامه واگذاری از شبکه های آب شرب
روستایی با وزارت نیرو( سال 1389)، تصویب و ابلاغ شورای عالی اشتغال مبنی بر محوریت دفتر امور روستایی در کمیسیون اشتغال روستایی
( سال 1390)،تنظیم تفاهم نامه واگذاری اختیارات وزارت راه و شهرسازی در نگهداری راههای روستایی (سال 1390)و دهها تفاهم نامه دیگر با دستگاههای
مرتبط.

اهداف و وظایف دفتر امور روستایی و شوراها :

1- مطالعه و بررسی وضع روستاها از نظر تاسیسات و تسهیلات رفاهی به منظور شناخت و تعیین نیازهای مالی و خدماتی روستاها استان.

2- همکاری با واحد های ذی ربط در وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه تهیه و تنظیم معیارها و ضوابط لازم برای تعیین الویت های
طرح های عمرانی در روستاها .

3- بررسی طرح های عمرانی روستاها برای استفاده از اعتبارات وزارت کشور و همچنین طرح هایی که از محل اعتبارات عمرانی کشور
انجام می گیرد باهمکاری دفتر فنی استانداری.

4- اقدام در مورد راهنمایی شورای اسلامی ده و واحدهای عمران روستایی به منظور پیشرفت برنامه های عمرانی با استفاده از خود یاری و
مشارکت مردم .

5- نظارت بر برنامه ها ی عمرانی و گزارش گیری مستمر از نحوه اجرای مصوبات ، قوانین و مقررات و پیشرفت برنامه های عمرانی روستاها و
مناطق کمتر توسعه یافته و محروم عند اللزوم اعلام عدم پیشرفت آنها به واحدهای استانی دستگاههای اجرایی مربوطه به منظور رفع موانع با
همکاری دفتر فنی .

6- هماهنگی با دستگاههای مربوطه در تدوین طرح های توسعه اقتصادی بر اساس استعدادهای مناطق ، به منظور توسعه سرمایه گذاری
علی الخصوص در زمینه گردشگری ، صنایع کوچک و تبدیلی وصنایع مرتبط با بخش کشاورزی .

7- انجام هماهنگی و پیگیری لازم از دستگاههای مربوطه ، بانک ها وموسسات مالی به منظور پرداخت کمک های فنی و اعتباری ، تسهیلات
قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی وتهیه گزارش عملکرد اقدامات اشاره شده .

8- همکاری با واحدهای استانی دستگاه های اجرایی ذیربط و واحدهای تخصصی در استانداری به منظور بررسی و شناسایی راهکارهای
اجرای عملیاتی : 1- ساماندهی و تشویق مهاجرت معکوس به روستاها 2- فعال سازی تشکل های مردمی و خیرین و بخش خصوصی درزمینه
انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اجرای پروژ ه های عمرانی و طرح های اشتغال زا در مناطق روستایی ، رشد وتوسعه کار آفرینی و
ایجادمشاغل جدید از طریق انجام آموزش های مهارتی و کاربردی متناسب با نیازهای هر منطقه 3- رفع نیازهای آموزشی در زمینه دینی ،
تربیتی ، علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی در روستاها و پیگیری اختصاص منابع و امکانات مورد نیاز جهت تقویت روحیه خود باوری ، خود اتکایی
و عزت نفس در روستاییان .

9- توسعه خدمات بهداشت عمومی در سطح روستاها با همکاری دهیاران و واحدهای استانی دستگاههای اجرایی در خصوص پوشش کامل
خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و تهیه گزارشات از روند اقدامات مربوطه به توسعه بیمه های سلامت ، تامین اجتماعی و سایر خدمات
بیمه ای در روستاهای استان .

10- نظارت بر اقدامات دستگاههای متولی حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی روستاها در چهارچوب قوانین موجود.

11- نظارت بر واحدهای استانی دستگاههای اجرایی ذیربط در زمینه اجرایی طرح های به سازی و نوسازی ساختار کالبدی محیط و مقاوم سازی
مسکن روستایی و اجرای طرح های مصوب روستایی.

12- تعیین اولویت روستاها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه و ارائه به اداره کل مدیریت بحران جهت تخصیص اعتبارات لازم .

13- بررسی و اظهار نظر در مورد مصوبات شورای روستا در مورد برنامه های عمرانی از نظر مالی و اعتباری و همکاری با واحدهای ذی ربط در
نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاریهای استان.

14- برنامه ریزی وپیگیری در خصوص تشکیل دهیاریها بر اساس قوانین و مقررات مربط با کمک و همکاری فرمانداری ها و بخشداری های استان .

15- ابلاغ قوانین و دستور العمل های مربوط به دهیاریها به فرمانداران و واحدهای استانی دستگاههای اجرایی .

16- پیگیری تهیه طرح های روستایی با کمک دهیاران و تصویب مراجع ذی ربط استانی .

17- ابلاغ برنامه ها و اهداف توسعه روستایی به فرمانداران و بخشداریها و دهیاریها .

18- پشتیبانی در زمینه تامین و تجهیز دهیاریها و هماهنگی های لازم دراین زمینه با واحدهای استانی دستگاهای اجرایی و پیگیری تامین ماشین
آلات عمرانی و خدماتی روستا از سوی واحدهای ذی ربط.

19- همکاری با واحدهای مسول در بررسی تعرفه های عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی دهیاری و شورای اسلامی روستا و پیگیری انجام
مراحل قانونی جهت تایید و ابلاغ برای اجرا.

20- همکاری با واحدهای استانی دستگاه های اجرایی و واحدهای ذی ربط در استانداری به منظور تهیه بانکهای اطلاعاتی ، جمع آوری اطلاعات
وتنظیم گزارشات مرتبط باتغییرات شاخص های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیر بنایی روستاها ی استان و کنترول مستمر تغییرات این شاخص ها
و به روز رسانی بانک اطلاعات دهیاریها و شورای های اسلامی روستا.

 

 

 


 


منبع : مدیریت سایت
تعداد بازدیدها : ۱۱۰۹


مطالب مرتبط با این موضوع :


کلیه حقوق این پورتال محفوظ و متعلق به استانداری خراسان رضوی می باشد.

دسترسی سریع
اخبار دهیاری ها